1- محل نصب گیربکس باید دارای استحکام کافی بوده تا از ارتعاش آن جلوگیری شود.
2- درصورت احتمال ضربه، بار بیش از حد و گریپاژ، از کوپلینگهای هیدرولیکی، محدود کننده های گشتاور خروجی، کلاچ و غیره استفاده نمایید.
توجه : باید توجه داشت که کلاچ ها بسیار متنوع و دارای کاربردهای مختلف می باشند از اینرو انتخاب و کارکرد صحیح آنها در انتقال حرکت از موتور به گیربکس و گیربکس به ماشین، در طول عمر گیربکس ها تاثیر بسزایی دارد.
3- قبل از راه اندازی، از هم محور بودن شفت خروجی گیربکس و شفت ورودی ماشین اطمینان حاصل نمایید. این مورد بیشترین درصد احتمال خرابی در گیربکسها را به خود اختصاص میدهد.
توجه 1 : انتظار کارکرد صحیح گیربکس بدون دقت در ساختار درست ماشین امکان پذیر نمیباشد.
توجه 2 : برای جا زدن محور خروجی یا محورهای ورودی ماشین در داخل هالو شفت گیربکسها که با تلرانس H7 ماشین کاری شده اند، بایستی تلرانس h6 برای آنها در نظر گرفته شود. چون عدم انطباق آنها و جا زدن غیر اصولی به کلیه اجزای گیربکس صدمات جبران ناپذیری وارد مینماید.
توجه 3 : دقت در تلرانس خارها سبب بروز روانی قابل توجهی در کارکرد گیربکس و ماشین خواهد شد و عدم دقت در آن ایجاد خرابی و سر و صدای بسیار زیادی خواهد کرد.
4- در موتورگیربکسها از بستن موتور به شاسی جداً خودداری فرمایید. زیرا این کار باعث می شود هم محور بودن شفت موتور و گیربکس دچار انحراف شده و مشکلاتی از قبیل: آسیب رساندن به بیرینگها، داغ کردن آنها، شکستن محور ورودی، سر وصدای گیربکس و نیز روغن ریزی از محل کاسه نمد اتفاق بیفتد. در این گونه موارد کافیست فقط گیربکس به صورت کاملاً تراز و محکم به شاسی بسته شود.
نكته: در موقع نصب الکتروموتور توسط کوپلینگ، هم محور بودن شفتها (موتور و گیربکس) از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
5- هنگامی که انتقال حرکت از الکتروموتور به گیربکس از طریق چرخ تسمه صورت می پذیرد، رگلاژ تسمه بایستی با دقت انجام شده و درزمانبندی مشخص مورد بازرسی قرار گیرد، زیرا بعد از مدتی کارکرد تسمهها کشیده و شل میشوند که سبب لغزش بسیار زیاد می شود.
نكته: اگر تسمه شل باشد لغزش، بسیار زیاد بوده و انتقال دور به درستی انجام نمیشود و اگر بیش از حد سفت باشد سبب فشار شعاعی زیاد به بیرینگها و خرابی و داغ شدن آنها خواهد شد.
6- در صورت رنگ آمیزی گیربکس پس از نصب روی ماشین، جهت جلوگیری از خراب شدن کاسه نمدها، آنها را از آغشته شدن به رنگ محافظت نمایید.
7- جهت جلوگیری از زنگ زدگی پایه گیربکس و شاسی نصب، ابتدا سطوح تماس آنها را تمیز کرده و سپس گریسکاری نمایید.
8- قبل از راه اندازی گیربکس از کافی بودن سطح روغن آن حتماً اطمینان حاصل نمایید.
توجه : در برخی از گیربکسها که همراه با برچسب "روغن ندارد" عرضه می گردند لازم است در زمان نصب بر روی ماشین، به مقدار مشخص شده از روغن پر شوند.
9- توصیه میشود برای انواع گیربکسهای نوع حلزونی: VF,MVF,RVF,MRVF,VF-VF,MVF-VF در ساعات کار اولیه به میزان 50% تا 70% بار و پس از 300 ساعت کار، حداکثر بار را اعمال نمایید. درضمن روغن این نوع گیربکسها باید پس از 48 ساعت کار اولیه تخلیه شده، داخل محفظه گیربکس تمیز و روغن جدید تا سطح نرمال پر شود. زیرا در ساعات اولیه کار در این نوع گیربکسها براده های بسیار ریز برنز-ناشی از تنظیم شدن(آب بندي) چرخش محور مارپیچ و چرخ دنده برنزی- در محفظه قرار میگیرد که در صورت عدم تخلیه به مرور باعث آسیب رساندن به بیرینگها میشود.
10- در گیربکسهایی که لازم است از روغنهای معدنی پر شوند، توصیه میگردد روغن اولیه گیربکس را پس از 500 تا 1000 ساعت کار تخلیه و پس از شستشوی محفظه، مجدداً با روغن تمیز و تا سطح نرمال پر کنید. لازم است پس از هر 4000 ساعت کارکرد روغن گیربکس مجدداً تعویض شود.
11-چنانچه احتمال میدهید تا زمان استفاده از گیربکس، دستگاه تا مدت زمان نسبتاً طولانی بلااستفاده در محیط باقی بماند، لازم است محفظه آن را از روغن پر کرده و در هنگام راه اندازی مجدداً بازرسی نمایید.
12- در گیربکسهایی که با گریس ترکیبی پر شده باشند، هنگام راه اندازی نیازی به روغنکاری مجدد نمی باشد. لازم است پس از هر 8000 ساعت کارکرد روغن گیربکس مجدداً تعویض شود.
13- قبل از راهاندازی گیربکس، حتماً از روان بودن کارکرد ماشین اطمینان حاصل نمایید، چون وجود هرگونه مانع در کارکرد روان ماشین ، باعث خرابی سریع گیربکس میشود. (حتی در زمان استارت)
توجه : برخی از ماشینها مانند ماشینهای سنگبری که در آنها از آب استفاده میشود، در فصل زمستان به دلیل یخ زدن آب و مقاومت بیش از حد در برابر كار گیربکس، لازم است قبل از راه اندازی از روان بودن کار دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
14- گیربکسهایی که به صورت خود سوارشو استفاده میشوند، بایستي در زمان نصب بر روی ماشین، حتماً از بازوی واکنشی استفاده شود و از بستن آنها برروی شاسی جداً خودداری گردد.
توجه : منظور از خود سوارشو، گیربکس هایی هستند که مستقیماً شفت توخالی آنها بر روی محور ورودی ماشین نصب شده است و میتواند شامل همهی گیربکسهای هالوشفت که به این طریق نصب می گردند باشد.
15- هرگونه باز و بسته کردن، تغییر در ساختار گیربکس، سوراخ کردن بدنه، تغییر پایههای نصب سبب خرابی گیربکس خواهد شد. در صورت اعمال هر یک از این موارد گیربکس از گارانتی خارج میگردد.
در ضمن گاهی اوقات مشاهده شده است که بعضی از مصرف کنندگان بدون دمونتاژ کردن گیربکس اقدام به سوراخ کاری گیربگس کرده که سبب ریخته شدن براده به داخل گیربکس و خوردگی سریع چرخ دندهها می گردد.
توجه : در صورت مشاهده هرگونه اشکال لطفاً قبل از هر اقدام اصلاحی با دپارتمان مهندسی کارخانه تماس حاصل نمایید.
©کلیه حقوق این سایت محفوظ بوده و متعلق به "کارخانه تولید گیربکس های صنعتی رهنما" می باشد.